Friska tänder

Information om tänder och munhälsa från din tandhygienist.

Barn Ett bra tillfälle att grundlägga tandborstningsrutiner är då barnet får sina första tänder, mjölktänderna, vid 6-8 månaders ålder. Borsta morgon och kväll med fluortandkräm, följ anvisningar på tandkrämstuben. En tidigt grundlagd vana håller som regel, livet ut. Se till att hjälpa ditt barn med tandborstningen tills han eller hon behärskar tekniken. God måltidsordning som frukost, lunch och middag är en bra vana. Lär barnet att äta  variationsrikt. Var generös med frukt, bär och grönsaker. Lär barnet att dricka vatten! Vatten och mjölk mår tänder och kropp bra av. Små barn behöver varken godis eller läsk. Vänta därför så länge som möjligt med detta. Godis och läsk en gång i veckan är en bra regel under hela uppväxten.

Ungdomar / vuxna Tandborstning morgon och kväll med fluortandkräm och rengöring mellan tänderna med tandtråd, tandsticka eller mellanrumsborste hör till de dagliga hygienrutinerna. Bra matvanor med tre huvudmål, minskar risken för småätande. Ät så variationsrikt som möjligt så du tillgodogör dig alla näringsämnen. Ät frukt och grönsaker varje dag. Använd en mjuk tandborste. Gnugga inte hårt på tandköttet men missa inte att varsamt borsta området mellan tand och tandkött. Det är bra att byta tandborste ofta, till exempel en gång i månaden. En tandborste med fräscha spänstiga strån har mycket större rengörande effekt än en sliten borste. Besök din tandhygienist regelbundet, då får du koll på din munhälsa.

Äldre Det finns ingen biologisk koppling mellan åldrande och att förlora sina tänder. Det är snarare en konsekvens av olika tandsjukdomar som t ex karies och parodontit. Sjukdom och mediciner kan bl a leda till muntorrhet som i sin tur kan utveckla sjukdomar i munhålan. Vissa medicinska tillstånd kan också påverka munhälsan och uppkommer oftare vid hög ålder. En god munhygien, bra matvanor och regelbunden tandvård hos  din tandhygienist är nyckelfaktorer för att behålla tänderna och en god munhälsa livet ut.

Mer om din munhälsa

Ilningar Ilningar i tänderna är ett bekymmer som drabbar många och kan bero på:

  1. Sprucken fyllning eller en spricka i tanden
  2. Tandgnissling på nätterna
  3. Hål i tänderna
  4. Känsliga tandhalsar

Det finns speciella tandkrämer som är bra om du har känsliga tandhalsar, stärk tänderna med fluor, om du ändå inte blir av med ilningarna bör du kontakat din tandläkare eller tandhygienist.

Erosionsskador Läsk, juice, måltidsdrycker m.m innehåller syra. Att dagligen konsumera dessa drycker kan ge erosionsskador, dvs frätskador på tänderna. Tandemaljen, som är kroppens  hårdaste vävnad, löses upp av syran i drycken när den kommer i kontakt med tandytan. Emalj som försvunnit genom erosion kommer inte tillbaka. Drick vatten ofta, det är nyttigt för både tänderna och kroppen.

Tobak Tobaksbruk är en av de främsta orsakerna till ohälsa och de negativa hälsoeffekterna är väl kända. Både rökning och snusning påverkar även utseendet genom missfärgade tänder men det finns allvarligare konsekvenser. Tobak innehåller nikotin och koloxid som gör att blodkärlen drar ihop sig. Blodet får alltså svårare att komma ut till vävnaderna, även till tandköttet. Dessutom försämras immunförsvaret, vilket leder till ökad risk för infektioner och därmed tandlossning. Trots detta börjar många ungdomar att röka och snusa varje dag? Det är en stor förändring att sluta med tobak. De flesta rökare och snusare vill sluta men har svårt att bestämma när och hur. Att vara tobaksfri ger en god möjlighet till ett hälsosammare och friskare liv!

Tips från din TANDHYGIENIST:

  1. Borsta tänderna två gånger per dag med fluortandkräm och mjuk tandborste ca 2 minuter per gång.
  2. Rengör mellan tänderna på kvällen.
  3. Ät mer frukt och grönsaker.
  4. Ät ordentlig frukost varje dag, småät inte under dagen.
  5. Drick vatten.
  6. Godis och läsk en gång i veckan är en bra regel.
  7. Gå regelbundet till din tandläkare / tandhygienist.